Door |2018-01-22T22:30:02+00:008 januari 2018|

No time to waste

Eind vorig jaar was ik in een druk business centrum in Brussel en in de lift viel mijn oog op iets bijzonder (zie foto hierboven). Met een glimlach én met de de nodige moeite onderdrukte ik mijn reflex om op datzelfde knopje te drukken….

Stilstaan heeft in deze maatschappij een hele negatieve klank: stilstaan is achteruitgaan. Maar is dat echt zo? Hieronder lees je een artikel van Janine Naomi Grant waarin ze de nadruk legt op een goede ochtendroutine alvorens je dag te starten. Alhoewel zij wel héél vroeg opstaat toch even een thumbs up voor haar ochtendroutine. Ik ben er zeker van dat ze met veel focus aan haar dag begint en met voldoening haar dag afsluit. Daarbij komt nog dat het niveau van cortisol  (ook wel eens het stresshormoon) in ons bloed bij het ontwaken relatief hoog is. Door een ochtendroutine in te bouwen brengen we dit terug naar beneden waardoor we een veel betere start kunnen nemen in vergelijking met de rush waar we ons na het ontwaken meteen aan overleveren…..

Dit is ook van toepassing in de loop van onze werkdag. Vele coachees zullen mijn advies kunnen citeren: visualiseer je werkdag als een reeks sprints, niet als een marathon. Hiermee verwijzen we naar het inplannen van breaks. Tussenpauzes om je gedachten even de vrije loop te laten, een glas water nemen, een kort babbeltje,… en je op die manier terug op te laden voor de volgende activiteit. Work hard, relax hard zou wel eens een mooi én noodzakelijk thema kunnen zijn voor dit nieuwe jaar.

Dit is één van de fundamenten in onze programma’s rond veerkracht en tevens de basis voor het fysieke herstel op gang te brengen bij iemand met burnout. Ons lichaam is gemaakt volgens een natuurkundig principe, namelijk: inspanning wordt gevolgd door recuperatie. Heel ons lichaam, inclusief ons hormonaal stelsel, is hier op afgestemd.

Hoe kun je dit in je werkschema inplannen, het is al zo vol?

  • Sta iets vroeger op en plan je dag
  • Gebruik je inbox niet als todo-lijst: dit is mentale zelfmoord, je inbox geraakt toch nooit leeg. Integendeel, visualiseer je todo lijst op een dagelijkse / wekelijkse manier. Dit kan een papieren notebook zijn dat je altijd bij de hand hebt of een digitale versie.
  • Plan vergaderingen van 50 minuten ipv 1uur. Gebruik de 10 minuten om even op adem te komen, je mindfulness oefening te doen en je voor te bereiden op  je volgende “sprint”.
  • Geniet van je trip in de auto of op de trein: neem je favoriete muziek en boek mee en relax!
  • Plan minstens één weekend op twee volledig vrij en koppel volledig los: doe die dingen die je batterijen opladen en beperkt (of minimaliseer) je tijd op social media.

Laat een bericht achter