Wie herinnert het zich nog, het gevoel van flow? Het gevoel dat alles vanzelf ging en de tijd vervloog zonder dat we er erg in hadden. Jazeker, op de skipiste en tijdens een rondje golf,….maar op het werk? Hierboven zagen we dat onze aandachtsspanne alsmaar korter wordt en laat dat nu net één van de criteria zijn voor een flow ervaring.
Of we flow ervaren of niet is gebaseerd op enkele parameters: we zijn 100% met onze aandacht bij wat we aan het doen zijn, we krijgen rechtstreekse feedback van onze prestaties en we oefenen een bezigheid uit die binnen onze mogelijkheden ligt (of misschien net dat tikkeltje buiten die comfortzone) en dus een kans op slagen in zich heeft.

Flow is een geestestoestand, een ervaring van intensief geluk. Flow is het optimaal beleven van een moment. Een ander voorbeeld is de chirurg tijdens een ingreep: 100% geconcentreerd maar tegelijkertijd ontspannen en bewust van zijn omgeving.

Het begrip ‘flow’ is afkomstig van de psycholoog en hoogleraar Mihaly Csikszentmihalyi. Hij is een van de grondleggers van de positieve psychologie.

Tijdens onze dagelijkse bezigheden echter wordt onze aandacht versnipperd over vele kleine dingen: mails die wachten, sms’jes die binnen komen, klanten die bellen, medewerkers die vragen stellen, rapporten die nog opgesteld moeten worden, enz. Je kunt je afvragen of een flow-ervaring nog wel in het bereik ligt van een drukke manager in deze hectische omgeving. Wij denken van wel, en tijdens onze Executive Coaching en onze Workshops gaan we er praktisch mee aan de slag op onze klanten dit opnieuw te laten ervaren.