Het gaat bergaf met onze concentratie.

Bruce Morton, een onderzoeker aan de University of Ontario leert ons dat onze hersenen hongeriger worden naarmate ze meer informatie te verwerken krijgen. Dit klopt als een bus, niet? Hoe meer informatie we krijgen, hoe meer we op zoek gaan naar meer informatie. Een vicieuze cirkel.

Een Canadese studie van Microsoft drukt ons nog meer met onze neus op de feiten: onze aandachtsspanne (de tijd dat we gefocused kunnen blijven) is de afgelopen 16 jaar gedaald van 12 seconden naar 8 seconden, een volledige seconde korter dan de aandachtspanne van een goudvis.

We zijn, met zijn allen, zo geobsedeerd met draagbare technologie, mails, sociale media én de overvloed aan informatie dat we ons nog moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. We checken onze mails terwijl we naar een programma kijken ’s avonds. Dit multitasken is niet de oplossing, integendeel, het is het probleem.  Willen we onze grip op onze job, op onze prioriteiten terugvinden, is het nodig om meer te single-tasken. Met meer aandacht door onze werkdag gaan zal resulteren in meer werkplezier. Meer aandacht, meer focus, meer blijvende resultaten, meer voldoening.

5 tips om onze aandacht te trainen:

  1. Dagelijkse planning: hoe beter je zelf vorm geeft aan je dag, hoe meer focus op de verschillende deeltaken. Wees rigoureus: schrijf je planning ’s ochtends op, leef de timing na en je zult veel meer werkplezier ervaren op het eind van de dag. Werk je in een storende omgeving, boek dan een vergaderzaal voor die taken die veel van je aandacht vragen of plan thuiswerk in indien mogelijk.
  2. Regelmatig bewegen: méér en méér brengen we onze dag zittend door en ook dit heeft een negatieve aandacht op onze aandacht. Beweeg regelmatig, zet je auto wat verder, ga tijdens de lunch een blokje om, neem de trap. En ja, ook naar het 5e 🙂
  3. Breaks: reeds vanaf onze schooltijd hebben we geleerd van regelmatige pauzes te genieten. Dit zijn we verleerd en we gaan maar door, van het éne thema naar het volgend gesprek. Even ertussenuit, even buiten, even genieten van een koffietje (in elk van de gevallen natuurlijk zonder tegelijkertijd onze mails te lezen) kan wonderen doen en onze aandacht volledig herstellen voor de volgende taak.
  4. Beperk storingen: laat je mails niet gedurende de ganse dag binnenstromen….Plan momenten dat je je mails beantwoordt zodat je niet constant uit je flow wordt gehaald.
  5. Adem: Adem? Natuurlijk adem je toch! Maar weet dat onze ademhaling een rechtstreekse link heeft met de rust in onze hersenen. Ook tijdens onze begeleidingen gebruiken we deze link om klanten te leren rust te behouden tijdens een drukke werkdag.

Veel succes er mee en laat me gerust weten welke tips jij nog hebt om je aandacht te versterken. Want die vorige in het klassement, de goudvis, die willen we verslaan!