Druk, druk,…. is maar al te vaak het antwoord als we vragen hoe het met iemand gaat….

Maar is “druk zijn” ook “goed bezig zijn”? In zijn boek Busy, How to Thrive in a World of Too Much licht psycholoog Tony Crabbe toe dat druk zijn niet noodzakelijk betekent dat we goed bezig zijn. Vaak zijn we druk, druk omdat we te veel ballen in de lucht hebben en het resultaat is dat onze dag in hele dunne aandachtschijfjes verdeeld wordt. Door de veelheid van dingen die er op ons bord liggen (en die we vaak zelf naar ons toe trekken) slagen we er in de loop van de dag maar in om er enkele af te werken, vaak nog de minst prioritaire taken. De rest doen we morgen wel….. Let wel, ondergetekende kent deze fenomenen ook maar al te goed!

We zijn druk met taken af te werken, dingen te doorstrepen op onze steeds maar groeiende todo-lijst. Doch dit laat ons maar al te vaak achter met een leeg gevoel; een gevoel dat we achter de feiten aanlopen en geen vat meer hebben op ons leven.

Wat is echter het omgekeerde van druk zijn? Is dit luieren? Is dit nietsdoen? Neen, het omgekeerde van druk zijn is aandacht. Door meer aandacht in ons leven te brengen worden we ons bewust van ons druk zijn, kunnen we kiezen waarmee we het druk willen hebben, nemen we bewust afstand om eens te kijken wat er dringend is en wat belangrijk…..

Een recent onderzoek aan de Universiteit van Durham toont aan dat meer dan 2/3e (68%) van de mensen wereldwijd vooral op zoek zijn naar rust, naar deze hele drukte even een halt toe te roepen. Is het niet vreemd dat in onze wereld van technologische ondersteuning, in deze wereld waar de techniek veel tijdrovende zaken van ons overneemt, rust hetgeen is waar we het meest naar verlangen.

Vertaald naar de metafoor die we in Mind your Brain gebruiken, wil dit zeggen dat we zo geleefd worden door onze gorilla (voor zij die de metafoor nog niet kennen, hierbij de video), dat we er amper meer aan kunnen ontsnappen. Steeds maar weer wordt onze gorilla geprikkeld door onze buitenwereld: oeps weer een mail, wow weer een like, oei die reageert niet meteen, what’sup?,…. We zijn de laatste tijd meer en meer in een gorilla maatschappij terecht gekomen waar aandacht outdated is, oldfashioned als het ware. Daarbovenop komt nog dat zelfs gorilla’s meedoen aan de verkiezingen voor het hoogste ambt in de VS: welk een voorbeeld! Zelfs op vakantie nemen we onze gorilla mee en staan we om 6u klaar om onze handdoek te leggen op de beste stoel. Wat staat er ons te wachten als onze gorilla het helemaal overneemt?

Tijd om terug grip te krijgen, tijd om onze gorilla terug op zijn plaats te zetten, niet? In zijn boek Distracted, the erosion of attention and the doping dark Age  gaat Maggie Jackson zelfs heel ver: zij voorspelt dat we als mensheid terug zullen evolueren naar de Dark Ages als we niet leren om onze aandacht te herwinnen in deze hectische, multitasking wereld. Ze spreekt zelfs van een collectief Attention Deficit Disorder (ADD)

Laat ons er dus meteen aan beginnen, nog deze week. Hierbij enkele tips:

  • Elke ochtend wat beweging (wandelen, korte jogging, yoga,…), gevolgd door het lezen van een interessant artikel en het oplijsten van je prioriteiten voor die dag. Als deze duidelijk zijn is het eenvoudiger om later op de dag neen te zeggen tegen andere afleidingen. Mensen gaan je ook meer respecteren, ook al krijgen ze een nee, want je bent een voorbeeld van iemand die weet wat hij wil en wat hij wil bereiken.
  • Regelmatige breaks: doe wat de rokers doen maar dan zonder die vuile nicotine. Stop even, voel hoe het met je gaat, ga even blokje om, geniet even van wat frisse lucht. Dit zal onze gorilla tot rust brengen en onze duif activeren. Onze duif, die in tegenstelling tot onze gorilla, symbool staat voor onze aandacht, ons relativeren, ons nuanceren (vertaald naar onze hersenen is dit is onze prefrontale cortex) wordt door ons drukke gedoe alsmaar genegeerd, doch ze speelt een cruciale rol in ons stress management.
  • Bekijk je mails 2 à 3 maal per dag: reserveer hier tijd voor, vertaal deze eventueel naar acties en plan deze indien relevant.
  • Zet regelmatig je gsm op vliegtuigstand en geniet van de focus op je prioriteiten

Een goed teamwork tussen onze gorilla en onze duif is dus essentieel: onze gorilla heeft goede eigenschappen en wil ons ten alle tijde beschermen, doch hij is in vele contexten en situaties zeer onhandig en belemmert ons om te groeien. Regelmatig afstand nemen, onze duif activeren, zorgt dan weer voor meer frisse ideeën, meer relativering, meer begrip, betere communicatie, meer empathie,…. Eigenschappen die cruciaal zijn om in deze drukke maatschappij te overleven.

Tijdens onze Mind your Brain 1 op 1 begeleiding tonen we wetenschappelijk aan hoe goed je bent in dit samenspel (met andere woorden: hoe stressbestendig je bent) en trainen we je prefrontaal brein op een zeer actieve manier, met als gevolg meer evenwicht, sereniteit en  focus.

Hoe kun je hier mee aan de slag?

  • Me, myself en my gorilla voorstelling: samen met mijn gorilla licht ik dit innerlijk gevecht tussen de gorilla en de duif toe in een keynote presentatie. Let wel, ik breng mijn gorilla mee op het podium!
  • Mind your Brain online course: op maat van je bedrijf kunnen geïnteresseerde medewerkers een interactieve online course volgen
  • Mind your Brain coaching, inclusief een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst die duidelijk aangeeft hoe sterk je gorilla is en op welke gebieden we moeten werken om deze meer te temmen.
  • Mind your brain workshop met je team